Monday, March 16, 2009

Pengguna Malaysia Gemarkan Media Digital


SEGMEN 1
Baiklah untuk minggu yang pertama dalam bulan Mac ini....segmen ICT minggu ini akan memperkatakan mengenai.......”Pengguna Malaysia Gemarkan Media Digital”....jadi teruskan bersama rancangan Infinity@Mutiara....
Cukup menarik.....kajian yang dijalankan oleh Nielsen Customized Research, The Nielsen Company menunjukkan bahawa pengguna Malaysia antara 10 negara terbanyak mendapatkan media digital. Ia dijalankan terhadap 26,202 pengguna internet daripada 52 buah negara termasuk di Eropah, Asia Pasifik, Amerika Selatan dan Timur Tengah, sekali gus menunjukkan pemilikan teknologi dan tabiat pengguna internet masyarakat global. Malaysia berada di kedudukan ke-5 daripada 52 negara yang gemar media digital dalam pelbagai bentuk sama ada disimpan pada komputer, data, suara, video dan sebagainya. Pengguna Malaysia juga dikatakan pengguna sofistikated dengan sebanyak 53% strim dan memain kandungan digital sama ada wayang gambar, klip video, rancangan televisyen, video muzik atau trek audio dan permainan beberapa bulan kebelakangan ini.
Bercakap soal muat turun juga hampir serupa. Sebanyak 41% pengguna Malaysia dikatakan memuat turun pelbagai jenis kandungan daripada internet, menjadi kita berada di kedudukan ke-7 dalan kategori ini. Malah pengguna Malaysia juga menghabiskan banyak masa di internet iaitu kira-kira 20 jam setiap minggu menonton kandungan internet, membolehkan kita berada di kedudukan ke-3 secara global. Selain itu, kajian juga mendapati pengguna Asia sudah lebih terdedah dan banyak menggunakan media digital, dimana 5 daripada 10 negara teratas yang banyak menggunakan perkakasan media datangnya dari Asia. Filipina berada di tangga tertinggi diikuti China, Vietnam, Thailand dan Malaysia dalam kelompok Asia....nampaknya banyak kajian yang telah dilakukan oleh Nielsen Customized Research ini.....
Pada masa yang sama, kajian oleh Nielsen turut melihat penggunaan peranti media paling popular secara global. Komputer desktop dan komputer riba mengatasi televisyen sebanyak 3% iaitu 77% pengguna menonton kandungan digital daripada peranti berkenaan. Pemain CD pula sebanyak 50%, DVD 48% dan telefon tanpa fungsi video atau web digunakan oleh 40% pengguna, sementara 30% menggunakan telefon bimbit dengan keupayaan video. Bagaimanapun, di Malaysia pemilikan televisyen dikatakan lebih banyak berbanding komputer iaitu 89% berbanding 87% untuk komputer. Penggunaan komputer pula melebihi TV sebanyak 85% berbanding 77%, menunjukkan penerapan komputer dalam kehidupan moden kini semakin meningkat. Peningkatan terhadap media digital mungkin disebabkan oleh beberapa perkara. Ini termasuk pendedahan pengguna terhadap servis strim talian yang boleh dibuat secara percuma mahu pun berbayar. Faktor usia dan ekonomi juga memainkan peranan di mana negara membangun menampakkan penggunaan internet yang meluas dan penggunanya juga lebih terdedah dengan perkara sebegini. Apa pun, zaman berubah dan IT semakin dekat dengan pengguna. Usaha Nielsen menjalankan kajian sebegini memberi satu indikasi kepada kita tentang peredaran dunia IT. Kita tunggu dan lihat perubahan terkini seterusnya.......
.........sampai disini dulu segmen ICT minggu ini......


SEGMEN 2

Minggu lepas kita telah pun bersama dalam Segmen IDT atau Info Dan Tips dan untuk minggu ini Segmen WDI kembali bersama anda..... bagi anda yang ingin mendapatkan maklumat lanjut mengenai segmen WDI ini anda boleh layari laman web MUTIARAfm di www.mutiarafm.gov.my dan klik pada icon blog DJ MUTIARAfm dan pilih rancangan Infiniti@MUTIARA....... Apakah warta IT yang bakal dikongsi dengan anda pada minggu ini……yang pertama…..
1. Skype mengumumkan Skype 2.8 Beta untuk Mac, iaitu versi terkini perisian komunikasi internet bagi pengguna komputer popular keluaran Apple itu. Versi ini menampilkan beberapa ciri baru Skype seperti Skype Acess dan perkongsian skrin yang juga bakal disertakan sekali pada Skype untuk sistem operasi lain tahun ini. Skype Acess merupakan servis Hotspot WiFi berbayar yang disediakan oleh Boingo Wireless dan Skype. Sementara itu, fungsi perkongsian skrin pula membenarkan pengguna Mac menunjukkan perkara yang sedang dilakukan di skrin pada individu lain. Ciri lain yang boleh didapati untuk versi ini juga adalah pengurusan sembang, Quick Add untuk menambah rakan sembang, Mod sembang Mesej, gambar profil besar dan kawalan Avatar.
2. United Information Technology memperkenalkan BX1200 iaitu Sistem Storan Array Nas / IP SAN bersepadu dan BM2900, sistem storan saluran fiber fungsi penuh untuk perniagaan kecil dan sederhana di Malaysia. Penyelesaian storan ini dikatakan mampu membantu perniagaan memenuhi keperluan perlindungan data baru, mengurangkan kos dan juga risiko.
3. Synology Inc. Mengumumkan Disk Station Manager 2.1 versi beta, pengurus stesen cekera yang menampilkan teknologi AJAK dan ditambah keupayaan pelayan mel dengan pemasangan Stesen Mel satu klik. Versi ini juga meningkatkan stesen pengawasan Synology, pengurusan storan, pengurusan pengguna, pengurusan keutamaan dan 4 bahasa baru.
4. Sebagai usaha memelihara alam sekitar dan mempromosikan konsep hijau, Kingston memperkenalkan modul profil rendah yang mengekalkan kecekapannya walaupun berubah dari segi saiz. Modul profil rendah terbaru kingston masih akan berfungsi sama seperti sebelum ini dan pengguna boleh mendapat manfaat dengan sistem yang lebih kecil dan kurang panas serta pada masa yang sama ia turut mengikut standard J.E.D.E.C iaitu kurang papan PCB (kurang 40%) berbanding modul sedia ada.
Selesai sudah segmen yang kedua….segmen WDI….minggu hadapan anda akan bersama kembali dengan segmen IDT.

SEGMEN 3


Soalan yang pertama.... Grafik kad apakah yang paling berkuasa????
jawapannya..... beberapa grafik kad yang dikatakan terbaik pada 2008 termasuklah kad grafik yang dilengkapi dengan cip NVIDIA GeForce 8800GT, ATI Radeon HD 4870 dan banyak lagi kad grafik yang baik….....itulah jawapannya untuk soalan yang pertama dalam segmen ”Anda Tanya……Kami Jawab”.......untuk soalan ke-2 pula… Saya ingin meminta bantuan tentang Windows Vista Edition Home. Saya ada masalah mengenai audio untuk rakaman suara. Jika di Windows XP semestikannya ada mixer audio input tapi di Windows Vista tiada mixer audio input seperti stereo mix, line ini, CD player dan mic.???....ok jawapannya…......memang ada perbezaan dalam semua komponen itu dimana ia tidak ada dalam Windows Vista Edition Home. Namun saudara boleh upgrade kepada Windows Vista lain. Cuba anda layari laman web windows Vista…….selamat mencuba..
.....itu dia tadi 2 soalan yang telah berjaya dijawab...sekali saya ingin ingatkan...jika anda ingin mengutarakan soalan anda dalam segmen yang ke-3 ini.....apa yang perlu anda buat ialah layarilah sahaja laman web mutiarafm....di www.mutiarafm.gov.my... Dan pilih ikon blog dj mutiarafm...dan klik pada rancangan infinity@mutiara dan anda akan dibawa terus ke laman blog rancangan ini.....tinggalkan soalan anda diruangan komen atau pendapat........mudah sajakan.......baiklah kita hampir dipenghujung rancangan INFINITY@MUTIARA ini...jangan lupa temujanji kita minggu depan pada waktu yang sama....sabtu jam 10.05 malam.....kita jumpa lagi pada 14 Mac nanti......jangan lupa.........ingat ICT.......ingat Infinity@MUTIARA dan terus berhibur bersama MUTIARAfm.....segalanya untukmu.

No comments: