Sunday, October 26, 2008

Episod 4 - Membersih Komputer Anda Secara Teratur

Baiklah....hampir sebulan anda telah bersama dalam rancangan ini....pelbagai isu telah diketengahkan....semuanya berkaitan aspek-aspek keselamatan yang perlu diberi perhatian oleh berkaitan penggunan komputer dan juga internet....pelbagai ancaman telah pun diterangkan kepada anda....untuk minggu ini dalam segmen ICT Minggu Ini....topik yang berkaitan........Membersihkan Komputer Anda Secara Teratur...... bukan membersih dari segi luaran tetapi minggu ini kami akan menerangkan bagaimana membersih komputer dari segi sistem operasinya......
Setiap orang yang menggunakan komputer yang dilengkapi sistem operasi OS Windows, sedia maklum bahawa dari semasa ke semasa anda disarankan melakukan beberapakan aktiviti pembersihan seperti menyingkirkan item-item atau fail-fail yang tidak digunakan. Tujuannya bukan sahaja untul membebaskan ruang pemacu keras (harddisk), malah untuk menjadi OS ini beroperasi dengan lebih cepat sekali gus menjadikan komputer beroperasi dengan lebih stabil. Jadi... kami akan memberi panduan satu demi satu mengenai cara untuk melakukan pembersihan itu. Ada beberapa perisian komersil di pasaran yang boleh digunakan untuk menolong anda melaksanakannya. Namun, dalam panduan ini hanya perisian percuma ada aplikasi yang tersedia dalam Windows digunakan. Tidak juga menjadi masalah jika anda hendak menggunakan perisian komersial yang lebih baik fungsinya.........
Apa kata kita rehat seketika dan berhibur dengan lagu ini....selepas ini kami akan berkongsi dengan anda panduan membersihkan sistem komputer anda......

......garispanduan ini hanya sesuai untuk semua versi windows yang ada dipasaran ketika ini…jika anda menggunakan selain daripada OS Windows…kami minta maaf banyak-banyak…mungkin di episod-episod akan datang kami akan cuba huraikan caranya membersihkan sistem komputer anda yang daripada windows……..langkah pertama…..
Kemaskini windows dengan pergi ke tapak webnya yang terletak di http://www.windowsupdate.com. Prosesnya boleh dikatakan mudah dilaksanakan. Cuma buka alamat ini dan klik pada butang ’Express’ yang akan muncul dan ikuti arahan yang akan dipaparkan pada skrin. Langkah sebenar dan masa yang akan diambil untuk mengemaskini windows adalah bergantung kepada sejauh mana Windows anda sudah ketinggalan. Perlu diingatkan kemudahan ini hanya disediakan untuk pengguna yang sah Windows....bagi yang menggunakan perisian cetak rompak...minta maaf banyak-banyak......jadi anda perlu dapatkan perisian yang tulen.... kerana panduan di sini adalah untuk membolehkan Windows anda memuat turun (download) dan memasang kemaskininya secara automatik manakala pilihan ini hanya terdapat pada Windows XP. Biasanya ini diaktifkan secara automatik, tetapi.....anda patut memastikan sama ada komputer anda memiliki ciri ini, untuk memastikannya sama ia aktif atau tidak....... Anda perlu klik pada ikon System pada Control Panel, kemudian klik pada kategori Automatic Updates. Semak sama ada pilihan ’Automatic (recommended)’ dipilih. Jika tidak, sila klik pada pilihan ’Automatic (recommended).......
Langkah ke-2 pula.........
Pasangkan antivirus pada komputer anda dan buat imbasan untuk mengesan kemungkinan ada virus. Satu perisian percuma yang boleh digunakan ialah AVG Anti Virus.......Anda juga boleh mencuba perisian antivirus lain yang percuma termasuklah pembuang atau penyingkir (remover) virus.....sebenarnya ada 8 langkah yang perlu dilakukan dalam proses pembersihan sistem komputer anda............
Langkah ke-3 pula....
Pasangkan perisian Anti-Spyware dan imbas komputer anda untuk mengesan spyware dan malware berkaitan. Windows Defender daripada Microsoft adalah salah satu contoh perisian Anti-Spyware tetapi ia hanyalah untuk pengguna windows yang sah sahaja.
langkah yang ke-4 pula….
Padamkan fail-fail sementara. Langkah ini boleh dilakukan dengan membuka My Computer, klik kanan pada pemacu cakera keras komputer anda, pilih Properties, kemudian klik pada kotak Disk Cleanup. Ulangi langkah yang sama untuk semua pemacu keras yang ada dalam pc anda termasuk partition dalam pemacu keras anda.
Seterusnyan pergi ke direktori C”\Documents dan Settings\Your _User_Name\Local Setting\Temp dan padamkan apa sahaja fail yang ditemui. Biasanya anda akan menemui banyak fail-fail sampah di sini. Perlu diingat, anda hanya boleh melihat folder ini sekiranya anda mengatifkan pilihan ”Show Hidden Files dan Folders’. Anda hanya perlu menekan kekunci control dan kekunci huruf A serentak (Ctrl + A) kemudian tekan pula kekunci delete (Del).
Ketika melakukan fungsi ini satu atau beberapa fail akan menyatakan ia tidak boleh dipadamkan kerana digunakan program lain lalu Windows menghentikan seluruh penyingkiran yang dilakukan. Jadi pilih semua fail secara manual sekali lagi kecuali fail berkenaan dan tekan kekunci delete (Del) sekali lagi. Ulangi proses ini untuk semua pengguna (user) sistem anda.
Seperti yang disebutkan anda hanya boleh mengakses folder ini jika anda mengaktifkan pilihan ”Show Hidden Files dan Folders.’ Pilih ini boleh ditemuai di bawah My Computer, Tools, Folder Option dan View. Pada tetingkap yang muncul, anda perlu konfigurasi pilihan yang ada seperti berikut:
- Mengaktifkan ’Show Hidden Files and Folder’
- Tidak menandakan ‘Hide extensions for known file types’
- Tidak menandakan Hide protected operating system files (recommended)
- Sungguhpun dua pilihan terakhir sebenarnya tidak begitu penting, anda disyorkan konfigurasinya seperti yang diberitahu. Ini kerana konfigurasi Automatic (default) windows boleh menghalang anda daripada melihat fail-fail yang berkaitan virus apabila komputer anda telah dijangkiti virus.
Langkah yang seterusnya......
Langkah ke-5 : - Membuang atau mengeluarkan program yang anda tidak digunakan. Caranya dengan klik pada ikon Add or Remove Programs dari Control Panel. Seterusnya pilih setiap program yang dikenalpasti tidak digunakan lagi. Kemudian tekan butang Change/Remove untuk mengeluarkan program tersebut.

Langkah ke-6 : - Membuang mana-mana komponen windows yang tidak digunakan. Caranya dengan klik ikon Add or Remove program dari Control Panel, kemudian klik ikon Add/Remove Windows Components (di sebelah kirinya). Pada tetingkap yang dipaparkan, jangan tandakan semua program yang anda tidak gunakan. Klik pada next dan komponen yang tidak ditandakan tadi akan keluar. Anda disarankan agar tidak menandakan (contohnya mengeluarkan) komponen berikut (kecuali anda menggunakannya):
- Fax services
- Internet information services (IIS)
- Management and monitoring tools
- Message Queing
- MSN Explorer
- Outlook Express
- Windows Messenger
......andainya anda tidak menggunakannya.....jika guna jangan tandakan contoh-contoh itu tadi......

Langkah ke-7 : - Imbas cekera keras atau partition bagi mengesan ralat. Lakukan dengan membuka My Computer, klik kanan pemacu keras dan pilih Properties. Kemudian pilih kategori Tools. Klik kotak Check Now dan sebuah tetangkap akan muncul. Tandakan Automatically Fix File System Errors kemudian klik Start.
Jika anda mengimbas pemacu Boot (biasanya dilabelkan sebagai C:), sistem akan memberitahu ia tidak menjalankan proses Scandisk pada masa itu, sebaliknya proses ini akan dijadualkan untuk dijalankan di lain ketika windows dimuatkan. Jadi klik Yes and Reboot (sistem anda akan dimulakan semula). Komputer anda akan memastikan windows anda menjalankan proses Scandisk. Ulangi langkah ini untuk semua pemacu atau partition yang ada. Proses ini biasanya mengambil masa yang untuk diselesaikan.

Langkah ke-8 : - Defrag pemacu keras atau pertition......Ikuti langkah yang sama seperti di atas, tetapi klik pada kotak Defragment Now. Disk Defragmenter akan dimuatkan. Klik kotak Defragment. Ulangi langkah ini bagi semua pemacu cekera atau partition. Proses ini juga mengambil banyak masa untuk diselesaikan.
Itu dia tadi 8 garis panduan yang boleh anda lakukan untuk membersihkan sistem komputer anda....

segmen IDT....ataupun Info dan Tips......untuk minggu ini ialah......2 skrin kepada satu komputer.....
SISTEM Operasi Windows dan Apple membenarkan lebih dari satu skrin ke sesebuah komputer. Untuk komputer dari jenis desktop, Kad Grafik Video perlu ditambah untuk memberikan satu alat tambahan penyambungan ke skrin baru.

Bagaimanapun, tiada kad tambahan diperlukan untuk komputer dari jenis laptop.
Apabila skrin tambahan digunakan pada komputer kita, langkah pengaktifan diperlukan untuk membolehkan skrin yang kedua digunakan. Untuk mengaktifkan skrin yang kedua, langkah yang berikut perlu dilakukan ialah....:

Pergi ke menu Start > Control Panel

Pilih perisian Display > Setttings

Klik di atas Skrin bernombor 2 dan pilih arahan Extend my Windows desktop onto this monitor

Butang Identify boleh ditekan untuk anda memastikan yang sambungan semua monitor adalah sempurna. Jika semuanya sempurna nombor 1 akan dipaparkan di skrin pertama dan no 2 akan dipaparkan di skrin kedua.
Secara automatik skrin kedua perlu diletakkan di sebelah kanan, jika skrin kedua perlu diletakkan di sebelah kiri maka klik di atas skrin nombor dua dan tolakkannya ke sebelah kiri. Teknik ini juga boleh digunakan apabila membuat persembahan menggunakan Projektor, dengan teknik ini, aktiviti yang dilakukan di desktop tidak lagi akan dipancarkan di projektor.....itu dia tadi tip untuk minggu ini....satu komputer 2 monitor.........kita jumpa lagi minggu depan...

No comments: